آژانس تبلیغاتی چیست و چگونه میتوان بهترین آزانس تبلیغاتیرا برای پیشبرد فروش محصول یا خدمات خود انتخاب کنیم؟
با توجه به گسترش رقابت در کسبوکارها، انجام خدمات برندینگ و خدمات طراحی هویت سازمانیاهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا میکند.
از طرفی هزینههای مختلف این خدمات مانند قیمت برنامهریزی استراتژیک برند، تگلاین محصول و شعارهای تبلیغاتی و ... میتواند برای یک کسب و کار تعیین کننده باشد.
در ادامه بیشتر با مفاهیم مختلف گفته شده آشنا میشویم و در مورد تاثیر آنها بر کسبوکار صحبت میکنیم.
برندینگ و استراتژی برندینگ
برندینگ چیست؟
برندسازی مجموعه راههایی است که میتوانید با استفاده از آنها تصویری از شرکت خود در نگاه مشتریان ایجاد کنید.
با ساختن یک وب سایت که محصولات و خدمات شما را توصیف میکند، طراحی تبلیغاتی که کالاها و خدمات شما را ارائه میدهند، انتخاب رنگهای خاص، برقراری ارتباط با کسب و کارهای مرتبط با شرکت شما، ایجاد یک لوگو و استفاده از آن در تمام اکانتهای رسانههای اجتماعی، برخی از راههای متنوع برند سازی هستند.
آنچه مشتریان شما در مورد برند شما میگویند واقعیت محصول یا خدمات شما است نه آنچه شما میخواهید آنها فکر کنند. تصویری که با شنیدن نام برند شما در ذهن مشتریان تداعی میشود مبتنی بر احساس آنها نسبت به برند و تجربیاتی است که با محصولات و خدمات شما داشته اند.
اهمیت برندسازی
هدف از برند سازی این است که به سادگی و به راحتی به مشتریان خود کمک کنید تا آنچه شما ارائه میدهید و تفاوتهای آن با محصولات و خدمات رقبای شما را درک کنند. اما برندسازی تنها محدود به ارائه یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد نیست، بلکه ترکیبی از روشهای مختلف است.
علاوه بر استفاده از لوگو و رنگهای شرکتی، میتوانید پیام برند خود را از راههای زیر به مخاطب انتقال دهید:
-
محیط و جو فروشگاه یا شرکت
-
نحوه برخورد کارمندان با مشتریان
-
نحوه لباس پوشیدن کارمندان شما
-
بسته بندی محصول
-
روابط عمومی
-
سخنرانی عمومی
-
تبلیغات
-
مشارکت غیرانتفاعی
برندسازی پزشکی
برای یک برند سازی موفق در زمینه پزشکی و بهداشت، برخی از مؤلفههای اساسی مورد نیاز به شرح زیر است:
اول اینکه برندسازی پزشکی تنها محدود به داشتن یک لوگو چشم نواز نیست بلکه میتواند نقطه آغاز آن باشد. یک برندینگ واقعی باید گسترده تر و هدفمندتر باشد.
دوم، درک واقع بینانه از مخاطب و جمع آوری داده بسیار مهم است تا بتوانید ستونهای برند خود را تعریف کرده و بدانید مصرف کنندگان از شما چه میخواهند.
سوم این است که اطمینان حاصل شود که فرایند برندینگ تمام مراحل تجربه مشتری را منعکس خواهد کرد.
برندسازی گردشگری
برند سازی و بازاریابی گردشگری در سراسر جهان در حال تغییر است. رقابت برای بازدید کنندگان بین کسب و کارها، در شهرها و کشورهای مختلف هر روز شدت بیشتری پیدا میکند و هریک از آژانسهای گردشگری در صدد رشد و کسب مزایای اقتصادی بیشتری هستند. بنابراین باید با استفاده از اصول برندسازی مناسب، دلایل کافی برای گردشگران برای استفاده از خدمات گردشگری خود ایجاد کنید.
این سوال را از خودتان بپرسید، "چه چیز خاصی در مورد شرکت، مکان یا منطقه من وجود دارد؟ پاسخ این سوال میتواند سنگ بنای برندسازی گردشگری شما باشد. به عنوان مثال اگر در محلی قرار دارید که تفریحات ساحلی متنوعی دارد باید حتما در فرایند برندینگ گردشگری به این قضیه دقت کنید و سعی کنید تصویری گرم، سر گرم کننده و شاد از برند خود ارائه دهید و از رنگهایی استفاده کنید که با این تصویر همخوانی داشته باشد.
برندسازی شخصی چیست؟
برند شخصی شما در واقع تبلیغ خود شماست؛ یعنی انتقال رفتار، گفتار و نگرش منحصر به فرد شما. شما از برند شخصی خود استفاده میکنید تا خود را از افراد دیگر متمایز کنید. پس از انجام این کار، میتوانید برند سازی شخصی خود را با کسب و کار خود گره بزنید.
برندسازی دیجیتال
افزایش تعداد دستگاههای دیجیتال و همینطور استفاده از آنها به این معنی است که بازاریابان برند راههای ارتباطی بیشتری برای برقراری ارتباط مستقیم و متقابل با مصرف کنندگان یا مشتریان هدف خود دارند. با توجه به این موضوع، جای تعجب نیست که از مفاهیم برندینگ در رسانهها و شبکههای اجتماعی استفاده شود تا برندها از طریق تعامل با مصرف کنندگان روی موبایلها، تبلتها، کامپیوترهای شخصی و غیره کسب و کار خود را توسعه دهند.
برندسازی خدماتی
غیر ملموس بودن، پیچیدگی، ناهماهنگی و تعامل با مصرف کننده در زمان واقعی از چالشهای متداول و منحصر به فرد برندینگ در مورد خدمات هستند.
کسب و کارهای خدماتی غالباً به موقعیتهای پیچیده و تلفیقی از چند نیاز مشتری میپردازند. در برندسازی خدمات، برندینگ سنتی که تلفیقی از تجارب مصرف کننده و تبلیغات دهان به دهان است، حائز اهمیت است.
برندسازی رستوران
برندسازی رستوران چیزی بیش از ایجاد یک هویت بصری قوی یا یک تجربه غذا خوری به یاد ماندنی برای مشتریان شما است. برای برندسازی موفق رستوران باید بتوانید به این سوال پاسخ دهید که چرا افراد به جای اینکه به رستوران رقبای شما بروند، باید به رستوران شما بیایند.
فرایندهای برندسازی رستورانها ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. پیدا کردن راهکارهای به روز برای جذب مشتریان رستورانها به طور مستمر ضروری است. با استفاده از یک نرم افزار سی آر ام (CRM) یا مدیریت ارتباط با مشتریان میتوانید با ثبت دادهها در مورد سلایق مشتریان و دسته بندی صحیح آنها، با اطلاعات به روز فرایند برند سازی خود را مدیریت کنید.
به عنوان مثال میتوانید یک کمپین نظر سنجی اجرا کنید تا متوجه شوید مشتریان فعلی و بالقوه شما چه محیطی را میپسندند؟ به موزیک زنده علاقه دارند؟ ترجیح میدهند با آنها کاملا رسمیبرخورد شود یا کمیدوستانه تر؟
برندسازی سازمانی
برند یک سازمان بیش از آنچه تصور میشود مورد توجه قرار میگیرد. برای برند سازی سازمانی موفق باید استراتژی و برنامه مشخصی داشته باشید. پایههای برند خود را محکم بسازید، با مشتریان خود ارتباط داشته باشید و پیام خود را به شکلی به آنها انتقال دهید که دچار سردرگمینشوند. در دنیای فوق رقابتی امروز، مشتریان برای برندهای گنگ که پیام مشخصی برای انتقال ندارند وقت صرف نمیکنند و سراغ برندهایی میروند که مشخصا پیام خود را متقل میکنند و تصمیم گیری را برای مشتری آسان میکنند.
به عنوان مثال اگر شما یک شرکت خدماتی هستید که قشر میان سال را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده است، باید به نحوی برندینگ خود را انجام دهید که پیغامهای مرتبط را به اینگونه افراد انتقال دهد. به عنوان مثال در وبسایت خود به جای رنگهای تند، از رنگهایی استفاده کنید که به مخاطب احساس اطمینان، تجربه و سنجیدگی میدهد و لحنی اتخاذ کنید که بیش از حد غیر رسمینیست و به مخاطب احساس احترام بیشتری میدهد.
مراحل برندینگ
مراحل زیر میتوانید شما را در مسیر ساخت یک برند حرفهای یاری نماید.
-
استراتژی اصلی کسبوکار سازمان را مورد بررسی قرار دهید.
یک برند قوی که به خوبی از سایر رقبا متمایز شده است، خیلی راحتتر رشد شرکت را به پیش خواهد برد. اما چه نوع شرکتی میخواهید؟ آیا برای رشد تدریجی برنامهریزی میکنید؟ استراتژی کلی کسب و کار شما بستری است برای استراتژی توسعه برند و تشریح مراحل برندینگ متناسب شما. بنابراین، باید از اینجا شروع نمایید. اگر درک روشنی از جایی که میخواهید شرکتتان به آنجا برسد دارید، برندتان میتواند به شما کمک کند تا به آنجا برسید. پس برندینگ باید بر اساس چشمانداز و بیانیه ماموریت انجام شود. این مهمترین قسمت از مراحل برندینگ است.
-
مشتریان هدف خود را بشناسید
مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ اگر بگویید “همه”، حتما دچار اشتباه محاسباتی بزرگی شدهاید. تحقیقات ما به صراحت نشان میدهد که شرکتهای دارای رشد و سود بالا، بر داشتن مشتریانی که به روشنی تعریفشدهاند تمرکز دارند. هرچه تمرکز محدودتر باشد، رشد سریعتر خواهد بود. هرچه مخاطب هدف متنوعتر باشد، تلاشهای بازاریابی شما کم اثرتر خواهند بود. بنابراین، از کجا میدانید که آیا گروه درستی از مشتریان هدف را انتخاب کردهاید؟ این چیزی است که گام بعدی به آن میپردازد. برندینگ باید بتواند آن مشتری هدف را به درستی مورد هدف قرار دهد.
-
گروه مشتریان هدف خود را مورد تحقیق قرار دهید.
شرکتهایی که تحقیقات هدفمند در خصوص گروه مشتریان هدف خود انجام میدهند، سریعتر رشد میکنند و سودآورتر هستند . علاوه بر این، شرکتهایی که بیشتر تحقیق انجام میدهند (حداقل هر سه ماه یکبار ) سریعتر رشد میکنند.
تحقیق به شما کمک میکند تا دیدگاهها و اولویتهای مشتریان هدفتان را درک کنید، نیازهای آنها را پیشبینی کنید، و پیامهایتان را زبانی بیان کنید که به مذاق آنها خوش میآید. تحقیق همچنین به شما نشان میدهد که آنها نقاط قوت و برند فعلی شرکت شما را چگونه میبینند. از این رو، تحقیق ریسک بازاریابی مرتبط با توسعه برند را به شدت کاهش میدهد. برندینگ باید بر اساس جریان مداوم جمعآوری اطلاعات استوار باشد . تحقیقات صحیح میتواند برندینگ شما را زنده نگه دارد.
-
جایگاه برند خود را پیدا کنید
اکنون آماده هستید تا جایگاه برند شرکت خود را در بازار خدمات تخصصی تعیین کنید (چیزی که تعیین موقعیت در بازار نیز نامیده میشود). شرکت شما چطور از دیگر شرکتها متفاوت است و چرا مشتریان بالقوه در بین مخاطبان هدف باید با شما کار کنند؟
بیان جایگاه برند عموما در سه تا پنج جمله امکانپذیر است و ضرورت جایگاهیابی برند شما را شامل میشود.ای بیان جایگاه برند باید مبتنی بر واقعیت باشد، چراکه شما باید به آنچه قول میدهید ، دستیابید. بیان جایگاه برند باید امیدوار کننده باشد تا چیزی داشته باشید که برای آن تلاش کنید.تعیین جایگاه برند یکی از گلوگاههای اصلی از مراحل برندینگ است.
-
تعیین استراتژی انتقال پیام
گام بعدی شما یک استراتژی انتقال پیام است که جایگاهیابی برند شما را به پیامهایی برای مخاطبان هدف مختلف شما برگردان میکند. مخاطبان هدف شما عموما شامل مشتریان بالقوه، کارکنان بالقوه، منابع معرفی کننده، یا دیگر افراد تاثیر گذار و فرصتهای مشارکت بالقوه میباشند، اگر بخواهیم تنها برخی از این مخاطبان احتمالی را نامبرده باشیم.
درحالیکه جایگاهیابی برند شما باید برای همه مخاطبان یکسان باشد، هر مخاطب به جنبههای خاصی از آن علاقهمند خواهد بود. پیامها دادهشده به هر مخاطب بر مرتبطترین نکات تأکید میکنند. هر مخاطب نگرانیهای خاصی خواهد داشت که باید به آنها پرداخته شود، و هر مخاطب به نوع خاصی از شواهد نیاز دارد تا از پیامهای شما پشتیبانی کند. استراتژی انتقال پیام شما باید به همه این نیازها بپردازد. این یک گام مهم در مناسبسازی برند شما نسبت به مخاطب هدف میباشد. برندینگ باید به وضوح برای تولید پیام و شیوه انتقال پیام به مخاطب برنامه داشته باشد.
-
ساخت نام برند ، لوگو، و عنوان
برای بسیاری از شرکتها تغییر نام برند لازم نیست. اما اگر شما شرکتی جدید هستید، در حال ادغام شدن هستید، یا نامیدارید که دیگر با موقعیت شما همخوانی ندارد، انتخاب نام تجاری جدید را در دستور کار خود قرار دهید. حتی اگر نام شرکت را تغییر نمیدهید، یک لوگو و عنوان جدید ممکن است برای حمایت بهتر از موقعیتیابی برندتان معقول باشد.
به خاطر داشته باشید که نام، لوگو و عنوان شما برندتان نیستند. آنها راههایی هستند برای اطلاعرسانی یا نمادسازی برندتان. شما باید آن را زندگی کنید تا به آن واقعیت ببخشید.
اشتباه نکنید که لوگوی جدیدتان را در داخل شرکت به این و آن نشان دهید تا به یک اجماع برسید. نام تجاری ، لوگو، و عنوان برای شما نیستند. آنها برای بازار شما هستند و باید از حیث اینکه تا چه اندازه خوب اطلاع رسانی میکنند مورد قضاوت قرار گیرند و نه از حیث اینکه شرکای شما چقدر آنها را دوست دارند. باید تفاوت معنایی Tagline, Mantra, Motto, Slogan را بدانید. عملا برندینگ بدون داشتن نام برن ، لوگو و عنوان غیرممکن است.
-
استراتژی بازاریابی محتوای خود را ایجاد کنید
ما میتوانستیم این گام را ” ایجاد استراتژی بازاریابی ” بنامیم. اما این کار را نکردیم. در عوض خواستار یک استراتژی بازاریابی محتوا شدیم.
چرا؟ بازاریابی محتوا به طور خاص برای شرکتهای خدمات تخصصی در عصر اینترنت مناسب است. بازاریابی محتوا همه کارهایی که بازاریابی سنتی انجام میدهد را انجام میدهد اما آنها را خیلی مؤثرتر انجام میدهد. بازاریابی محتوا از محتوای آموزشی ارزشمند بهمنظور جذب، پروراندن، و واجد شرایط کردن مشتریان احتمالی استفاده میکند.
به خاطر داشته باشید که قدرت برند شما هم از اعتبار شما و هم از قابل مشاهده بودنتان نیرو میگیرد. افزایش دادن قابلمشاهده بودن به تنهایی، بدون تقویت کردن اعتبار، بهندرت موفقیتآمیز است. به همین دلیل است که تبلیغات یا پشتیبانی مالی “آگاهی ساز” سنتی اغلب به نتایجی ناامیدکننده منجر میشود. از سوی دیگر، بازاریابی محتوا هم قابل مشاهده بودن و هم اعتبار را به طور همزمان افزایش میدهد. بازاریابی محتوا همچنین راهی بینقص برای مناسب ساختن برند شما برای مخاطبان هدف میباشد. بازاریابی محتوا در دنیای وب تحت عنوان وب برندینگ مطرح میشود که دارای دو بعد مهندسی و مدیریت است.
-
وب سایت خود را ایجاد کنید.
وب سایت شما مهمترین ابزار توسعه برند شما میباشد. وب سایت شما جایی است که همه مخاطبانتان برای کسب اطلاع در مورد شما، اینکه چه میکنید، چطور این کار را میکنید و مشتریان شما چه کسانی هستند به آنجا مراجعه میکنند. مشتریان احتمالی شما بعید است که شرکت شما را صرفا بر اساس وبسایتتان انتخاب کنند. اما ممکن است به واسطه پیامهای اشتباهی که وب سایتتان ارسال میکند شما را کنار بگذارند.
علاوه بر این، وبسایت شما خانه محتوای ارزشمند شما خواهد بود. این محتوا کانون توجه تلاشهای بهینهسازی موتور جستجو (سئو) قرار خواهد گرفت، به گونهای مشتریان احتمالی، کارمندان بالقوه، و منابع معرف شما در آنجا در مورد شرکت شما خواهند آموخت. محتوای آنلاین نقشی محوری در هر نوع استراتژی توسعه برند مدرن خواهد داشت.
این روزها، وبسایتهای خدمات تخصصی و حرفهای در دو نوع وجود دارند. نخست یک سایت برندسازی است. چنین سایتی داستان شما را نقل میکند و میگوید که شما که هستید، به چه کسانی سرویس میدهید، و چه کاری انجام میدهید. به طور خلاصه، این نوع وب سایت پیام برند شما را منتقل میکند. نوع دیگر کارهای بالا را انجام میدهد و در کنار آن مشتریان بالقوه جدیدی را نیز تولید کرده و پرورش میدهد. ما این نوع وبسایتها را وبسایتهای دارای عملکرد بالا مینامیم. بعد مهندسی وب برندینگ به عنوان بخشی از استراتژی برندینگ به سئو اشاره دارد.
-
جعبه ابزار بازاریابی خودتان را ایجاد کنید.
گام بعدی در این فرایند ایجاد مابقی جعبه ابزار بازاریابی شما میباشد. این گام میتواند شامل “صفحات فروش” یک صفحهای باشد که خدمات اصلی یا بازارهایی که به آنها سرویس میدهید را شرح میدهد. علاوه بر این، ممکن است یک “ارائه اسلایدی” مختصر وجود داشته باشد که مروری کلیدی بر شرکت یا خدمات کلیدی ارائه شده توسط شرکت و یک بروشور الکترونیکی را در بر داشته باشد. این موارد امروزه دیگر به ندرت به صورت چاپ شده ارائه میشوند.
به طور فزاینده این جعبه ابزار بازاریابی ویدئوهایی را نیز شامل میشود. موضوعات ویدئویی متداول شامل مرور کلی بر شرکت، مطالعات موردی میباشند. ارائه خدمات کلیدی نیز بسیار مفید است. اگر این ابزارها بهدرستی آماده شوند، نه تنها به توسعه کسب و کار شما کمک میکنند، بلکه برای برندینگ شما نیز مهم هستند.
-
پیادهسازی، رهگیری ، و اصلاح
این گام نهایی در فرایند توسعه برند ممکن است یکی از مهمترین گامها باشد. مشخصا یک استراتژی برندینگ برنده خیلی خوب عمل نخواهد کرد اگر هرگز اجرا نشود. ممکن است تعجب کنید اگر بفهمید چه بسیار مواقع که این اتفاق میافتد. یک استراتژی محکم به همه قصد و نیتهایی که شرکت مدنظر دارد ایجاد و شروع شده است. سپس واقعیت مداخله میکند. افراد با مشتریان سرگرم هستند و مسئولیتهای توسعه برند به بعد موکول میشوند و … بعد هم فراموش میشوند.
به همین دلیل است که رهگیری کردن تا این اندازه اهمیت دارد. ما قویا رهگیری کردن هم پیاده سازی طرح و هم رهگیری نتایج آن را توصیه میکنیم. آیا استراتژی آنطور که برنامهریزیشده بود پیاده شد؟ چه اتفاقی برای سنجشهای عینی، از قبیل ترافیک جستجو و بازدیدکنندگان سایت افتاد؟ چه تعداد مشتری راغب جدید، تقاضای استخدام و فرصتهای مشارکت جدید ایجاد شد؟ تنها با رهگیری کردن کل این فرایند شما میتوانید اطمینان حاصل کنید که دارید نتیجهگیریهای درستی انجام میدهید و اصلاحات درستی انجام دهید.
مراحل برندینگ یک نقشه راه برای دستیابی به اعتبار و شهرت برند در یک بازه زمانی مشخص است. سعی نماید که این مراحل گام به گام در مسیر برندینگ را مدنظر داشته باشید تا به موفقیت دست یابید.
برای تهیه استراتژی برند موارد زیر را در نظر بگیرید :
-
توسعه عنصر اصلی برند
-
معرفی آنچه برند قرار است ارائه دهد.
-
ترسیم اهداف کلیدی کسب وکار
-
تأکید مجدد برمخاطبان هدف و محصولات و خدمات پیشنهادی
-
شناسایی تمایزات اصلی ومزیتهای رقابتی
-
ارتباط موقعیت برند با نتایج مورد نظر در کسب وکار
اساسنامه برند یا پلتفرم برند
توسعه برند یک فرآیند است، از یک جنبه توسط چشم انداز و هدف سازمان پیش برده میشود و بر اساس تعریفی روشن از ارزشها و اصول اساسی ساخته میشود. این فرآیند نیازمند ارزیابی بازار فعلی و چشم انداز رقابتی، تعریف جایگاه دلخواه برند در بازار خودش و ایجاد اساس و پایه برند دارد تا راهنمایی برای تجسم شخصیت برند باشد.
اساسنامه یا پلتفرم برند (brand platform ) یک سند زنده است که پایه ای برای هویت سازمان ایجاد کرده، پیام رسانی و ارائه بصری را انجام میدهد. علاوه بر این، به عنوان چهارچوبی برای ارتباطات داخلی و خارجی سازمان و نیز به عنوان راهنمایی برای چگونگی اجرای عملیات داخلی، عمل میکند.
برای به دست آوردن پلتفرم برند باید اطلاعات داخلی و خارجی موجود را جمع آوری کنیم تا فاصله موجود بین ادراک فعلی مخاطبان از برند و ادراک مورد نظر شرکت از برند را شناسایی کنیم. فرصتهای رشد و توسعه برند را بررسی کنیم و استراتژیهایی که مشکل را حل میکنند را در نظر بگیریم. سپس تمام اطلاعات به دست آمده را در چهارچوبی که شامل اسناد موارد اساسی برند میشود، را خلاصه کنید که شامل ویژگیهای برند، مخاطبان هدف، مزیت رقابتی و جایگاه برند میشود.
معرفی کتاب برند
برندینگ احساسی : پاردایم جدید ارتباط دادن برندها با مردم
کتابی که به بازاریابان میآموزد که چگونه افراد را حتی در بدترین حالت ممکن از لحاظ احساسی با برندها در گیر کنند.
این کتاب پر است از نمونههای عینی که خود نویسنده از تجربیات شخصی اش برگرفته و آنها را روی کاغذ آورده است.
کتابی که حتما یاری کننده شما خواهد بود تا بتوانید برندینگ خوبی داشته باشید.
در این کتاب تحلیلهای بسیار زیادی از لحاظ جمعیت شناختی و تغییرات رفتاری در جوامعه وجود دارد که بصورت کامل میتوان کانالهای توزیع را با آنها بررسی کرد.
بیست و دو قانون تغییر ناپذیر در برندینگ
برندینگدر این کتابچه موجود شما با حکایاتی مواجه میشوید که بسیار در موضوع برند و برندینگ شما کمک کننده خواهد در این کتابچه جامعه بررسیهایی در مورد برندهای بزگ انجام شده است مثل رولکس ، ولوو ، استارباکس و … این کتاب یکی از مشکلات اساسی برندینگ دنیای امروز را حل کرده است بنام برندینگ اینترنتی نه تنها به شما میآموزد که چگونه برندی خوب را خلق کنید بلکه میآموزد که چگونه آن را تا سالیان سال سرپا نگهدارید.
رها کردن ایدههای ویروسی
برندینگرها کردن ایدههای ویروسی کتابی است از نویسنده معروف ست گادین که در رابطه ایدههایی صحبت میکند که میتوان آن را هم در مورد محصولات فیزیکی و هم محصولات غیر فیزیکی به کاربرد.
در این میان ایدههایی را بیان میکند در مورد ویروسی کردن مسائل در برندینگ که کمک شایانی به شما خواهد کرد در جهت برند شدنتان.
بازاریابی تجربی
برندینگاین کتاب را اگر مطالعه کنید به راحتی میتوانید وارد زندگی افراد شوید چرا که بازاریابی تجربه یک دیدگاه انقلابی است برای بازاریابی که پایه و اساس و ریشه آن در تولید و توسعه و برندینگ است.
شما با مطالعه این کتاب به راحتی میتوانید وارد زندگی افراد شوید و برند خود را به عنوان یک سبک زندگی در میان آنها بیان کنید این یکی از بهترین حالاتی ایست که افراد را نسبت به یک چیز حساس میکند و آنها را وا میدارد که وارد وب سایتی یا فروشگاهی شوند این نوع برندینگ را در کسب و کار خودتان حتما تجربه کنید.
ساختن برندهای قوی
این کتاب در موضوع برندینگ به شما کمک خواهد که به نحو احسن برند خود را مثل یک شخصیت در بازار ارایه دهید و اگر هم بازار شما تکه تکه شد دیگر نگران نباشید به شما یاد میدهد که چگونه سیستم برندی بسازید و آن را اداره کنید.
هویت سازمانی چیست و طراحی یک هویت برای سازمان چه مزایایی دارد؟
برای یافتن این معنا که هویت سازمانی چیست، باید به چگونگی کار یک سازمان، نزدیک تر شد. سازمانها سیستمهای اجتماعی هستند که برای رسیدن به اهدافی معین ایجاد میشوند. آنها شامل عناصری هستند که به صورت یک پیکر واحد شکل داده شده اند و یک قصد و منظور دارد.
همان گونه که در تعریف بیان شد، ساختار به گونهای است که افراد بتوانند برای اداره کردن کار با یکدیگر، همکاری و مشارکت کنند.
عناصر پایه سازمان، وظایفی است که از آن انتظار میرود انجام دهد، فناوری که برای این کار استفاده میکند و هدفهایی که برای خود تنظیم میکند.
در نتیجه میتوان گفت: هویت سازمانی، یک ابزار استراتژیک برای رسیدن به هدفها و چشم اندازهاست.
جومِری هچ، پروفسور در تئوری سازمانی در دانشگاه ویرجینیا، درباره هویت سازمانی این گونه مینویسد: «هویت سازمانی مربوط به تجارب و ایدههایی است که اعضا به طور کلی از سازمان دارند.» (Hatch،1997،p282)
او میگوید که هویت سازمانی چیزی است که کارمندان درباره شرکت، دریافت، حس و فکر میکنند و به عنوان یک فهم معمول مشترک از ارزشها و ویژگیهای روشن سازمان، پذیرفته میشود.
مشابه با انسانها، هویت سازمانی درباره ویژگیهایی است که سازمان را متمایز و تشخیص پذیر میسازد. مسئلهای که هویت سازمانی را متفاوت میسازد این است که تاحد بزرگ تری میتواند ساخته شود. این درون قدرت مدیریت است که بر روی اطلاعاتی که به وسیله گروههای داخلی یا خارجی در مورد سازمان دریافت میشود، اثر گذارد.
از رفتارشناسهای سازمانی، به خاطر کوتاهی در شناخت اهمیت مشتریان و سرمایه گذاران، هنگام تعریف هویت سازمانی انتقاد شده است. هچ، تأکید میکند که هویت سازمانی نباید با چیزی که او تصویر سازمان میخواند، اشتباه گرفته شود. در حالی که هویت به سوی داخل متمرکز است، تصویر، به دریافت خارج از سازمان مربوط میشود (Hatch،1997).
اگر هویت قرار است یک مزیت رقابتی باشد، به نظر میرسد تصویری که مشتریان و سرمایه گذاران از سازمان دارند میتواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. مفهوم هویت شرکت، در مواردی که درباره هویت سازمانی بحث میشود، بیشتر استفاده میشود. این مفهوم بر روی اینکه سازمان از درون و بیرون چگونه به نظر میرسد، متمرکز است.
اما در باره هویت یک شرکت: «هویت شرکت، حقیقت و یکتایی یک سازمان است که تمامیآن به تصویر داخلی و خارجی و اعتبار آن از راه ارتباطات شرکت مربوط میشود» (Balmer&Gray،2001،p256). این تعریف، یک چشم انداز وسیع تر از هویت سازمانی را که به طور عمده خود را به دیدگاه افراد داخل سازمان مربوط میشود، به دست میدهد.
مقاله دانشگاهی مرتبط با تاثیرات طراحی هویت سازمانی : تأثیر هویّت سازمانی و گرایش ارزشی نسبت به کار بر تعهد عاطفیِ کارکنان
خدمات برندنیگ و برندسازی
چگونه برندسازی کنیم؟
اگر کسب و کار شما هنوز یک برند مشخص ندارد، یا تمایل دارید دوباره آن را معرفی کنید، به چند نکته مهم برندینگ که در ادامه ذکر میشود توجه کنید.
-
رفتار دوستانه داشته باشید
روشهای بازاریابی خود را شخصی تر و دوستانه تر کنید. یک راه عالی برای انجام این کار از طریق ایمیل است. از گفتگو با مشتریان خود نترسید و آنها را دوست خود بدانید. رفتار دوستانه یکی از مهم ترین نکات روانشناسی فروش است که در بهبود وجه برند شرکت نیز بسیار موثر است.
-
از مشتریان خود سؤال کنید
بسیار مهم است که در مورد مشتریان خود تحقیق کنید و لازم است انواع بازخورد، هم خوب و هم بد را پذیرا باشید. از بازخوردهای منفی نکات زیادی خواهید آموخت.
-
فرایند بازاریابی خود را خودکار کنید
خودکار سازی فرایندها هم دقت و سرعت انجام آنها را بالا تر میبرد و هم وقت کارکنان را برای پرداختن به وظایف دیگر باز میکند. برای بهینه سازی فرایند بازاریابی خود و خودکار سازی فرایندها از نرم افزار CRM استفاده کنید.
-
خودتان باشید
سعی نکنید از فروشگاههای بزرگ یا نامهای تجاری بزرگی که همه میشناسند تقلید کنید.
-
از شبکههای اجتماعی برای برقراری ارتباطات استفاده کنید
به شبکههای اجتماعی تنها به عنوان راهی برای گسترش سریع نام تجاری خود فکر نکنید. سعی کنید ارتباطات واقعی بر قرار کنید.
-
پاسخگو باشید
یک برند تجاری موفق به معنای داشتن یک لوگوی زیبا نیست. نحوه ارائه خدمات و پاسخگو بودن به مشتریان نیز بخشی از برند سازی است. مبحث "خدمات مشتریان" در برندینگ اهمیت دارد و داشتن یک نرم افزار خدمات مشتریان و سیستم تیکتینگ در این زمینه کمک شایانی برای هر کسب و کار خواهد بود.
-
با رقبای خود ارتباط برقرار کنید
از همکاری با رقبای خود هراس نداشته باشید. با مشاغل و برندهای هم جهت، رویدادهای مشترک برگزار کنید و با هم ملاقات و همفکری داشته باشید.
-
در برندسازی خود از رنگها به صورت استراتژیک استفاده کنید
رنگها میتوانند بیان کننده احساسات و طرز فکر شما باشند. در مورد استفاده از رنگها حساس باشید و مطمئن شوید که رنگیهایی که انتخاب میکنید خط مشی کسب و کار شما را به خوبی انتقال میدهند.
انتخاب رنگ برند بستگی به المانهای زیادی دارد و یکی از مهم ترین آنها، حوزهای است که شرکت شما در آن فعالیت میکند. برای مثال رنگ برند اکثر کمپانیهای برتر حوزه تکنولوژی (مانند فیسبوک، توییتر، اینتل و غیره) آبی است. برای انتخاب رنگ برند معمولا بهتر است یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و یک رنگ خنثی را مد نظر قرار دهید.
برنامه ریزی استراتژیک برند
برای مطالعه بیشتر در این زمینه میٰتوانید مقالات دانشگاهی مرتبط که در لینک زیر آمده است را مشاهده کنید.
تحقیقات دانشگاهی مرتبط: Personal Branding: Interdisciplinary Systematic Review and Research Agenda
بخشی از کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشتهٔ کوین لین کلر | نشر سیته
چه عواملی به شکل گیری ارزش ویژهی برند منجر میشوند؟ بازاریابان چگونه میتوانند این ارزش را ایجاد کنند؟ ارزش ویژهی برند از دیدگاه مشتری زمانی رخ میدهد که مصرفکننده به سطح بالایی از آگاهی و آشنایی با برند دست یافته باشد و تداعیات قدرتمند، مطلوب و منحصربهفردی را از آن در حافظه خود داشته باشد. در برخی از موارد، آگاهی از برند برای ایجاد واکنشهای مثبت و مطلوب در مصرفکننده به تنهایی کافی نیست. اگرچه ممکن است در اتخاذ تصمیمات با میزان درگیری ذهنی اندک، آشنایی با برند برانتخاب تأثیر بگذارد، با این حال در بسیاری از موارد قدرت، مطلوبیت و منحصربهفرد بودن تداعیات برند نقش حساسی را در تعیین واکنشهای متمایز نسبت به آن برند (که ارزش ویژهی برند را میآفرینند) بازی میکند. اگر مشتریها، برند را فقط بهعنوان نمایندهی یک محصول یا یک ردهی خدمت در نظر بگیرند، واکنشهایی که نسبت به آن ارائه میدهند، با محصول بینام و نشان مشابه است.
بر این اساس بازاریابان باید بتوانند مصرفکننده را متقاعد سازند که برند آنها از برندهای رقبا متمایز است و ویژگیهای منحصربهفردی دارد. مصرفکنندگان نباید فکر کنند که تمامیبرندها در این ردهی محصولات مانند هم هستند و کوچکترین تفاوتی میان آنها نیست. ایجاد و تثبیت تصویر ذهنی مثبت از برند در حافظهی مصرفکننده (تصویر ذهنی قدرتمند، مطلوب و منحصربهفرد) رابطهی تنگاتنگی با ایجاد آگاهی نسبت به برند و دستیابی به ارزش ویژهی برند از دیدگاه مشتری دارد. اکنون در ادامهی بحث به بررسی این دو منبع ایجاد ارزش ویژهی برند میپردازیم.
نتیجه گیری
برندسازی یکی از ارکان اصلی بازاریابی و از جمله سخت ترین و حساس ترین مراحل آن به شمار میرود.اشتباه یا سرسری گرفتن آن ممکن است بهای سنگینی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشدو بنابراین برندینگ را جدی بگیرید و در صورتی که نیاز به مشاوره در این موارد داشتید با ما تماس بگیرید.